Effectief communiceren over betaalde ranking

Online platforms kunnen consumenten informeren over betaald ranken. Betaald ranken houdt in dat aanbieders extra betalen in ruil voor een hogere positie in de zoekresultaten. Dat doen zij bijvoorbeeld door gebruik te maken van de tag ‘gesponsord’. Deze tag plaatsen zij bij de zoekresultaten die door middel van betaling hoger in de ranking zijn gekomen. Voor de ACM is het van belang om te weten of een dergelijke tag een effectieve manier is om consumenten te informeren over betaalde ranking.

 

In twee studies hebben we met behulp van een versimpelde versie van een populair online platform onderzocht in hoeverre deze 'gesponsord' tag zichtbaar, duidelijk en relevant is voor consumenten. Daarnaast is onderzocht of aanpassingen in de tag - door een andere term, kleur en/of locatie te gebruiken - ervoor zorgen dat consumenten beter worden geïnformeerd dan door de huidige tag.

 

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Consument en Markt.

Deze website maakt gebruik van cookies om na te gaan hoe deze wordt gebruikt.

Meer info