Jongvolwassenen met schulden beter bereiken

Aanbevelingen op basis van praktijk en wetenschap

 

Een vraag die we als Kenniscentrum herhaaldelijk krijgen van organisaties is hoe ze mensen met schulden beter kunnen bereiken. Veel organisaties willen sneller met deze groep in contact komen om eerder hulp te kunnen bieden en zo escalatie van schulden te voorkomen. We hebben dit rapport geschreven als antwoord op de specifieke vraag van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn, die zich afvroegen hoe jongvolwassenen (18-26 jaar) met schulden beter bereikt kunnen worden. Flanderijn merkt dat hun brieven en e-mails niet worden geopend door jongvolwassen, wat resulteert in een gebrek aan gewenst contact met deze groep. Hierdoor blijft passende hulp uit voor deze doelgroep en bestaat het reële risico dat de schuldenproblematiek verder escaleert.

In onze aanbevelingen geven we aan wat Flanderijn kan doen in hun communicatie om jongvolwassenen met schulden beter te bereiken. Specifiek richten we ons op strategieën waarmee Flanderijn jongvolwassenen kan aansporen om de brieven en mails van Flanderijn te openen, lezen en erop te reageren. Hoewel sommige van onze aanbevelingen specifiek zijn toegespitst op de werkwijze van Flanderijn, zijn er ook elementen die geschikt zijn voor andere organisaties, zoals incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties en schuldeisers. We adviseren nadrukkelijk om de effectiviteit van interventies die gebaseerd zijn op onze aanbevelingen, eerst binnen de eigen context (kleinschalig) te testen, voordat ze structureel ingebed worden in de werkwijze van de organisatie. 


Bekijk de publicatie (PDF)

Deze website maakt gebruik van cookies om na te gaan hoe deze wordt gebruikt.

Meer info